Lavendar Flying Butterfly

27 oktober 2006

döden

Nu är det snart allahelgona
Halloween

Vi har haft skolans sjätteklassare här för att dels tala om allahelgonsdag, allasjälarsdag och halloween

och döden

det är svårt att prata med 12-åringar om döden

några går med prästen på kyrkogården som visar på det praktiska efter ett dödsfall

andra är i kyrkan med kantorn som beskriver hur en begravning kan gåtill

och några med mej för att prata om vad man kan känna och tycka om döden och om vad som händer sedan

och sedan roterar vi så alla får vara på alla ställen...

man är tung i huvet när man går hem en sådan dag

6 kommentarer:

Jill Wegerup sa...

Gäller balansera rätt. Döden är inte lätt vilken ålder man än är i. Själv tror jag på himlen, men vad hjälper det när någon dött och man saknar så att hjärtat nästan gär itu.
Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta tycker jag fungerar fitn på barn.

Trollmor sa...

Tänka sej...
Jag brukar faktiskt börja med att läsa första kapitlet i den för ungarna, så dom får in "tänket"

Sabina sa...

Den är ju så sorglig:( Bröderna Lejonhjärta alltså...
Har faktiskt inte visat mina barn den filmen ännu fast vi har den, vet inte om det är för min egen skull eller deras??
När kan det vara läge tro??

Förstår att det känns tungt efter en hel dag på en kyrkogård:(

Men som du sa idag är det fredag:)
Trevlig helg:)

Prinsessmamman sa...

Nangijala! Ovädret förstärkte väl effekten?!

Tina Högman sa...

Ja min grabb var ju med då... Jag frågade hur det varit.
Han var väldigt faschinerad över att det försvann några hekton i dödsögonblicket
-Ja, sa jag, man vet inte men det kanske var själen.
-Ja, fast Henrik tror att det är hjärnceller som exploderar! sa Christoffer.

Ulle och familjen sa...

Hej Trollmor. Hittade till din sida via prinsessmamman. Jag sitter just nu i USA, hysterin runt halloween här är brutal! Gillar den inte.
Har läst lite tillbaka i din blogg och skrattar gott och känner igen mig i din vardag!
Ha en fortsatt trevlig helg!