Lavendar Flying Butterfly

28 januari 2008

städa eller inte

När barnen har kompisar hemma och det börjar närma sej hemgång för kompisen så brukar jag säja att: nu är det dax att städa rummet.
Oftast är det inga bekymmer, Storasyster vet at det är det som gäller när man har kompis hemma.
Och jag hoppas ju naturligtvis att hon hjälper till hemma hos kompis när hon varit där...

Men nu hörde jag
- Det får du göra själv när jag åkt hem, jag är ju faktiskt här för att leka med dej, inte städa ditt rum!
Och jag tror att det är så hos dom, att när kompisen åkt får tjejen städa rummet själv...

Hur ska man göra? Jag tycker att ungarna som lekt ska hjälpas åt att städa upp efter sej...eller?

5 kommentarer:

Sabina sa...

Knivig fråga, jag tycker oxå att dom skall hjälpas åt, tror jag. Men jag brukar nog inte lägga ner så mycket energi på det om det inte händer något på städfronten. (bra/dåligt). Utan sen får mina barn med hjälp av mig städa innan läggning el. mat eller nåt. Hm den här frågan tåls att fundera på, svårt.

Trollmor sa...

Ja alltså jag står ju inte som en Hitler och komenderar,
jag BER SNÄLLT...

Prinsessmamman sa...

Absolut hjälpas åt, så gott det går. Lillasyster var rolig när hon hade kompis hemma härom sistens. Efter ca 15 minuter säger hon: nu ska vi städa så det blir fint på mitt rum (var nog ganska stökigt redan när kompisen kom). De städade och sen fortsatte de leka! =)

Sabina sa...

Hahaha det trodde jag inte heller=)

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Jag tycker allt de ska hjälpas åt, hoppas mina barn gör det med när de är borta. Självklart blir det ju inte varje gång...ibland kanske de vill spara om de lekt med ex barbie lego el nåt.

Tack för de fina kommentarerna.
Vi syns på bloggen