Lavendar Flying Butterfly

7 juni 2006

sjukvården

Trollmor har fått några elaka prickar i sidan som kliar och när man kliar på dom svider det och gör förbaskat ont.
Kan det vara Bältros?
Ringer till vårdcentralen som har en sån där svarare där man får trycka in sitt telefon nummer.
8.10 ringer jag, 10.10 ringer dom. Alla tider hos distriktan är slut redan.
När f-n ringde alla dom som hann före mej???? men tjejen i telefonen vill ändå försöka hjälpa mej och pular in mej mella 2 patienter. Jag får tid 15.40. kl 15.55 ropas jag upp. kommer in till sköterskan som knappt tittar på mina elaka prickar och säger
- jaa det är Bältros, men du är så ung så du kommer inte få några men.
- men smittar det? vad kan jag göra för att lindra?
-jaa jag blandar alltid ihop det där, och slutat för dan har jag gjort, nej det smittar inte, köp lite salva, åk hem och läs i en bok om det och försök glömma det bara...Hej med dej och så blir man utföst ur rummet
-har jag enlivsfarlig smitta eftersom hon ville bli av med mej?
Man bara stod och gapade, vad f-n jag har betalat 60 spänn för att få ett sånt bemötamde.:(

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men... hallå eller?? Så kan man ju inte behandla en stackars sjuk orolig patient??

Nä men allvarligt talat var det ett illa beteende.
Jag kan meddela att bältros kan smitta, om personer som inte haft vattkoppor kommer i kontakt med dej, sen vet jag inte hur det smittar, tror bara det är kontaktsmitta, så det är ju inte så farligt. Man kan ge antibiotika, men det gör man bara i nödfall, det läker ut av sej själv.
Tyvärr kan det göra ont rätt länge...

Trollmor sa...

Jag har fått en "lätt" bältros, det värker bra när jag har kliat och då inte på utslagen utan ca 15 cm ifrån, bak på ryggen. Smittan är i vätskan som finns i blåsorna och dom har snart torkat. Annars så kan man få bältros utan att man träffat nån som haft det, om man är nedsatt så återaktiveras vattkoppsviruset. man kan alltså inte få bältros om man inte haft vattenkoppor. Detta är vad jag har kunnat forska fram själv.

Prinsessmamman sa...

Jag gissade rätt!! =)

Anonym sa...

Nä, det var bland det värsta jag hört. Får de verkligen bete sig på det sättet? Jag skulle då lägga in ett klagomål. Med stort K. Så behandlar man inte sina patienter.
Basta!

Trollmor sa...

Prinsessmamman: sa vad?

milda matilda: jag blev så snopen så jag var halvägs hem innan jag blev förbannad, kanske skulle kolla reaktionshastigheten nästa gång, om det blir nån mer gång...

Prinsessmamman sa...

Vem det var!